vrijdag 29 mei 2015

De duitse man

Beïnvloed door de vele oorlogsfilms die je voor je kiezen krijgt, was mijn beeld van de Duitse man, die van een gespierde, grote man. Weinig emoties, no nonsens, recht door zee. Natuurlijk moet ik niet generaliseren, maar het omgekeerde is waar; de meeste Duitse mannen zijn echt het voorbeeld van de metro man.

Het begint bij de haren. Nu kan je veel over de Nederlandse man en zijn onnodige en exorbitante gebruik van gel zeggen. Duitsers zoeken hun heil niet zo in vette haren, maar bij de föhn. Nooit zie ik een man met natte haren over straat lopen. De lokken zijn zeer gestyled. Misschien één lok in een ander kleurtje.

Schijnbaar is het hebben van droge handen een algemene kwaal in Duitsland. Vrijwel alle mannen in Duitsland gebruiken handcrème. Toen mijn collega mij een paar jaar geleden vroeg of ik handcrème voor hem had, lachte ik hem uit. Nu weet ik wel beter. Mannen hebben hier gewoon meer “last van droge handen.”

Ik heb in Delft gestudeerd. De Delftse man is nou niet bepaald een softie. In ieder geval doen ze alles er aan om niet zo over te komen. Maar mijn duitse collega´s vertellen mij enthousiast wat voor lieve poes ze thuis hebben en dat die zo gezellig bij hun op schoot komt zitten knuffelen. Ik moet er een beetje aan wennen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten