vrijdag 29 mei 2015

Homeopathie

Misschien is homeopathie wel iets verder van mijn bed dan de gemiddelde Nederlander, maar homeopathie heeft een heel andere status in Duitsland dan in Nederland.
Als je in Duitsland langer dan drie dagen ziek bent, moet je een briefje halen voor je werk. Dus moest ik er, die ene keer dat ik ook ziek was, aan geloven. De meeste mensen gaan al na dag één, stel je voor dat iemand op je werk denkt dat je een dag voor niets thuis bent gebleven. Liever "een bewijs" van de huisarts.

Na anderhalf uur wachten met maar drie mensen voor mij was ik eindelijk aan de beurt. Het wachten had een reden; deze dokter neemt de tijd! Hij nam mij geheel psychisch onder de loep! Een ordinaire griep kan ook tussen de oren zitten. Drie kwartier verder krijg ik drie “kügelchen”  (kleine homeopathische ronde balletjes) in mijn mond geduwd en krijg ik een recept voor meer. 

Heb ik spierpijn na het sporten, staat er meteen iemand klaar met “kügelchen”. Hoesten, buikpijn, vermoeidheid... “kügelchen”.

In de wereld van de Hebammen (vroedvrouwen) is homeopathie bijna belangrijker dan de nuchtere geneeskunde. Mijn eigenlijke Hebamme, die ik heel duidelijk mijn visie op homeopathie te kennen had gegeven, was ziek. De vervangster liet er geen gras over groeien. Nog geen 15 minuten binnen en er werden, zonder te luisteren naar mijn bezwaren, zes naalden in mijn knie gestoken en 3 “kügelchen” in mijn mond gestopt. Ik moest echt mijn best doen de mevrouw met de goede bedoelingen niet in haar gezicht uit te lachen. 

Ook de pijnbestrijding tijdens een bevalling is zeer simpel; Kügelchen. Toen heb ik ze maar snel doorgeslikt. Vreemd genoeg had ik op dat moment niet de energie de discussie over het nut van Kügelchen aan te gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten